ABC-jousituksen painepumpun vaihto osa 1.

ABC (Active Body Control) – jousitus on saanut jo aikaa sitten yleisen ”välttele”-stigman. On tietysti totta, että järjestelmä on mielenkiintoisen monimutkainen ja väärin huollettuna ja kuluneena taatusti vikaherkkä. Mutta täytyy kyllä sanoa, että kunnossa ollessaan on kyllä aika mainio systeemi.

ABC-jousituksen rakennekuva. (MBworld.org 2008)

Sattuneesta syystä omistukseeni päätyi W220 korimallin lisävaruste koodilla 487 (ABC-jousitus) varustettu s500 Mercedes. Syksyn kylmetessä monia pelottava ABC varoitusteksti syttyikin sitten koelaudan näyttöön. Diagnostieeikka kertoi viaksi puuttuvan käyttöpaineen. Paineen puuttumisen syyksi oli helppo päätellä rikkoontunut painepumppu, koska nestesäiliön paluuletkusta ei näkynyt tulevan tipantippaa.

Pumppu jo purettuna.

(Lisää kyseisestä varusteesta ja korimallista muutenkin pääotsikon alta löytyy oikein monipuolisilta nettisivuilta: https://w220.ee/ABC)

Tutkin netistä asiaa, katselin videoita ja päätin tilata kokeeksi uuden kiinalaisen kopio tandempumpun (samassa yksikössä on kaksi erillistä painepumppua: jousitukselle ja ohjaustehostajalle). Pumppu saapui ja muutama päivä sitten oli mahdollisuus purkaa vanha pumppu pois. Pumpun purkaminen oli suoraviivainen ja aika simppeli homma…tosin aika likainen, hydraulinestettä ja mottoriöljyä oli levittynyt moottoritilan vasempaan etunurkkaan kiitettävästi. Aikaamyöten öljy oli kerännyt itseensä pölyä ja tomua muuttuen vähemän mukavaksi mönjäksi.

Sama vähän siistimpänä.

En ala selostamaan itse pumpun purkutyötä sen kummemmin. Ohjeita ja kuvia löytyy netistä useita. Mm. oheisen youtube-linkin luettelon loppupäästä löytyy asiasta aika monta videota. Tekijällä on w215 amg kompressori-versio, joten tilaa on vielä vähemmän. Mutta tuoltapa asia käy selväksi, jos kiinnostusta asiaan löytyy. https://m.youtube.com/user/jolypg

Uusi ja vanha.

Jatkuu osassa 2. http://saarelagarage.fi/wp/?p=100

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *