ABC-jousituksen painepumpun vaihto osa 2.

ABC-järjestelmä W220:ssa. (MBworld.org 2008)

Uuden pumpun paikalleen asennus oli aika simppeli, suoraviivainen homma. Muutama ruuvi tietysti tippui moottoritilan sokkeloihin, joka aiheutti tietysti hieman ärräpäitä, mutta nämä lasken normaaliksi asennustyöhön liittyviksi tapahtumiksi.

Tämä pumppumallihan on ns. tandempumppu, ohjaustehostimen pumppu on integeroitu samalle käyttöakselille, ABC-pumpun päähän. Molemmat pumput toimivat täysin erillisissä nestepiireissä, myöskin nestesäiliöt ovat erilliset. Pumppujen toimintatapakin on erillainen, ABC-pumppu on radiaali-mäntäpumppu ja ohjaustehostimen pumppu on lamellipumppu.

ABC-pumppu sinisellä ja ohjaustehostimen pumppu punaisella. Kuva lainattu www.abcteile24.de:n nettisivulta.

Ennen ABC-pumpun ilmausta täytin ohjaustehostimen nestesäiliön. Tehostin toimikin heti, ilman mitään kikkailuja.

ABC-Pumpun ilmaus olikin sitten haasteellisempi juttu. Se vaati yllättävän monta kokeilu-erehdys-kierrosta ja netin selaamista. Mersun systeemeihin sisään pääsevä diagnostiikkalaite on myöskin oiva apu näissä, melkein välttämättömyys. Minun laite näyttää jatkuvaa dataa myöskin, joten paineen nousua yms. on helppo seurailla. Parhaan teknisen avun toi hollantilainen ABC-jousitukseen erikoistuneen firman sivut, sietä löytyi pumpun ilmausohje. (https://www.abcspecialist.nl/en). En olisi arvannut, että homma vaatii paineilmaa ja erillisen jännitelähteen. Systeemin logiikka on kuitenkin ilmeisesti sellainen, että mikäli järjestelmäpaine pysyy liian matalana käynnistyksen jälkeen, sulkee ECU imulinjan ja samalla öljyn pääsyn pumppuun. Tämä toiminto on ehkä tehty putkirikon varalle: kaikki öljyt ei ehdi valua tielle.

Nesteen tulopuolen sulkuventtiili.

Ilmatessa sulkuventtiili pitää edellisestä syystä avata erillisellä jännitelähteellä ja nestesäiliöön pitää saada aikaan n. 1bar ylipaine, jotta neste siirtyy pumppuun. Ylipaine oli vähän outo juttu, kun säiliö on pumpun yläpuolella, mutta näin se vain oli kun kokeili, moottori käyntiin ja painetta säiliöön: hetken kuluttua pumpusta kuului lupaava kurlutus ja diagnostiikkalaite kertoi paineen nousseen 180bar:iin. Nestettähän sitten roiskui tietysti sählätessä joka puolelle ja samaan aikaan niitä voimasanoja tietysti myöskin lenteli.

Siellä se pumppu syvyyksissä ”möllöttää”.

Kun systeemi oli lopuksi onnistuneesti ilmattu ja täytetty uudella nesteellä (ei muuten ole järjin edullista tavaraa) ja diagnostiikkalaitteella ajettu järjestelmän testiohjelmat onnistuneesti läpi, niin hermostuneena siitä sitten koeajolle.

Hermostuminen oli ihan turhaa, sillä systeemi toimi hinosti, eikä nestevuotojakaan ollut.

Seuraavanahan hajoaa joku paineakku, jousijalka tai ohjausventtiili…mutta nautitaan todella mukavasta menosta siihen saakka…eli osa 3. Odotellessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *