W109:n ilmajousituksen päivitys, osa 4. Ilmayksikkö matkalaukkuun.

0 commentsAlustaprojektitAirliftperformanceilmajousitusW109

Päätin sitten, että jousituksen ohjaus, kompressori ja ilmasäiliö rakennetaan sopivaan matkalaukkuun. Kuvassa jo melkein valmis tulos. Tarina jatkuu kuvan alla. Osien kiinnittämistä varten laukkuun tehtiin OSB-levystä runko. Väliseinillä saadaan aikaan sopiva ilman kierto kompressorille ja vähän parannetaan äänieristystäkin samalla. Auton keskuslukitus päivitetään samalla W124:n keskuslukituksen osilla, pumppu sijoitetaan samaan laukkuun. Nyt lukituksen pitäisi tulevaisuudessa toimia ….  Read More

W109 ilmajousituksen ohjauksen päivitys osa 2. Korkeusanturit etuakselille.

0 commentsAlustaprojektit

Etuakselin korkeusantureiden asennustavaksi ja paikaksi valikoitui alkuperäisten ilmajousituksen säätöventtiilien paikka: peltinen asennusteline moottorin tukikumien alle. Tällöin minnekkään ei tarvinnut tehdä ylimääräisiä rekiä ja anturin käyttötangon alakiinnikeen voi kiinnittää alkuperäiselle paikalleen. Anturissa on aika hyvin säätövaraa, joten lopullinen anturin asento selviää sitten kun systeemi toimii. Sarjassa tuli myös mukana asennussapluuna, jonka avulla reikien poraaminen onnistui mutkattomasti. ….  Read More

ABC-jousituksen painepumpun vaihto osa 2.

0 commentsAlustaprojektitProjektitABC-jousitusABC-suspensionW220

Uuden pumpun paikalleen asennus oli aika simppeli, suoraviivainen homma. Muutama ruuvi tietysti tippui moottoritilan sokkeloihin, joka aiheutti tietysti hieman ärräpäitä, mutta nämä lasken normaaliksi asennustyöhön liittyviksi tapahtumiksi. Tämä pumppumallihan on ns. tandempumppu, ohjaustehostimen pumppu on integeroitu samalle käyttöakselille, ABC-pumpun päähän. Molemmat pumput toimivat täysin erillisissä nestepiireissä, myöskin nestesäiliöt ovat erilliset. Pumppujen toimintatapakin on erillainen, ABC-pumppu ….  Read More

ABC-jousituksen painepumpun vaihto osa 1.

0 commentsAlustaprojektitProjektitABC-jousitusW220

ABC (Active Body Control) – jousitus on saanut jo aikaa sitten yleisen ”välttele”-stigman. On tietysti totta, että järjestelmä on mielenkiintoisen monimutkainen ja väärin huollettuna ja kuluneena taatusti vikaherkkä. Mutta täytyy kyllä sanoa, että kunnossa ollessaan on kyllä aika mainio systeemi. Sattuneesta syystä omistukseeni päätyi W220 korimallin lisävaruste koodilla 487 (ABC-jousitus) varustettu s500 Mercedes. Syksyn kylmetessä ….  Read More

W109 ilmajousituksen ohjauksen päivitys osa 1. Laitteiston valinta ja hankinta.

0 commentsAlustaprojektitAirliftperformanceilmajousitusmercedesW109

W109:n alkuperäinen ilmajousituksen ohjaus on erittäin toimiva ja tarkka. Siinä on myös kaksi ajokorkeutta ja korkeudet voi myös kohtuu helposti ”tunata” mieleisikseen. Ainoa ongelma ohjauksen kanssa on, että sen korjaukset on toivottoman kalliita. Korjaukset vaativat erikoisosia ja -osaamista. Asiasta on kirjoitettu nettiin useita juttuja. Itselläni on ollut kaksi W109:iä ja molemmissa oli vuotavat venttiilit. Tarkoitus ….  Read More

Uusista osista

1 commentsHuomioita ja mietteitä

Olen huomannut, että uudet tarvikeosat, jopa alkuperäiset ja OEM-osat (”OEM on lyhenne sanoista original equipment manufacturer, joka tarkoittaa suomeksi alkuperäistä laitevalmistajaa.” (Wikipedia, 2017) , tarvitsevat joskus vähän huolenpitoa ennen asennusta. Näin esimerkiksi alustan nivelet. Olen ottanut tavaksi avata suojakumin ja lisätä niveliin heti hyvälaatuista rasvaa. Rasvan määrä suojakumien alla on usein todella vähäinen. Totta kai ….  Read More