W109 ilmajousituksen ohjauksen päivitys osa 2. Korkeusanturit etuakselille.

Etuakselin korkeusantureiden asennustavaksi ja paikaksi valikoitui alkuperäisten ilmajousituksen säätöventtiilien paikka: peltinen asennusteline moottorin tukikumien alle. Tällöin minnekkään ei tarvinnut tehdä ylimääräisiä rekiä ja anturin käyttötangon alakiinnikeen voi kiinnittää alkuperäiselle paikalleen.

Lopullinen anturiteline ja pari kokeiluversiota

Anturissa on aika hyvin säätövaraa, joten lopullinen anturin asento selviää sitten kun systeemi toimii.

Anturi

Sarjassa tuli myös mukana asennussapluuna, jonka avulla reikien poraaminen onnistui mutkattomasti.

Asennussapluunoita

Skannasin ohjeiden sivun ja tulostin leikattavat sapluunat.

Säätötankoja, vasemmalta: täydellinen alkuperäinen kierretanko kuulanivelineen, alkuperäinen kierretanko, oikean mittainen rst-kierretanko ja pitempi pätkä M5-rst kierretankoa.

Sarjassa mukana tullut säätötanko oli harmattavasti pari senttiä lyhyt, mutta Motonetistä löysin M5 rosterikierretankoa sopivan edullisesti. Sarjassa mukana tullut kuminen suojaputki jäi myös lyhyenä käyttämättä.

Oikean etummaisen pyöränripustuksen korkesanturi ja säätötanko.

Anturin ja telineen ujuttaminen moottorin tukikumin alle kävi ihan työstä mutta tulos näyttää aika mukavalta. Lopullinen säätö tapahuu tangon ja anturin osalta vasta kun koko systeemi on kasassa.

Sinänsä vähän harmi, että molemmat kuulanivelet ovat ”saman kätisiä”, nyt säätöä varten nivelen joutuu aina irrottamaan. ”Eri kätisillä” kierteillä varustettu säätötanko olisi ollut helpompi säätää, sen kun vain olisi pyöritellyt tankoa.

Seuraavan vuorossa on sitten taka-antureiden asennus osassa 3. (Vielä vaiheessa)

Sekä ilmayksikön asennus osassa 4. http://saarelagarage.fi/wp/?p=277

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *